10 jedál, ktoré môžu spôsobovať bolesti

od | feb 19, 2018 | Tipy pre zdravie, Zdravé recepty | 0 komentárov

Mali ste niekedy skúsenosti s chronickou bolesťou v posledných dňoch, týždňoch, mesiacoch alebo rokoch? Ak áno, viete ako Vás to môže oslabiť. Chronická bolesť náš zasahuje v každodennom živote a môže spôsobovať pocity frustrácie a beznádeje.

Podľa prieskumu v časopise Journal of Pain sa chronická bolesť týka približne 31% populácie dospelých. Bohužiaľ, až príliš veľa ľudí sa obráti na lieky a krémy, ktoré spôsobujú úľavu miesto toho, aby sa zamerali na pôvod problému.

Mnohokrát sú príčiny priamo na našom tanieri. Štúdia z roku 2017 poskytuje viac dôkazov, že naša strava a bolesť sú spojené. Zistilo sa, že takmer štvrtina pacientov s reumatoidnou artritídou potvrdila, že ich strava ovplyvnila závažnosť symptómov.

Ako môže to čo jete ovplyvniť bolesti? A ako môžete znížiť bolesť bez toho, aby ste otvorili skrinku na lieky? Poďme sa na to pozrieť.

 

Ako môžu potraviny spôsobovať bolesť?

Je to jednoduché. Zápal je zvyčajná odpoveď imunitného systému ako pomôcť chrániť telo pred ochorením a infekciou. Poznáte to keď vás uštipne nejaký hmyz a miesto napuchne a svrbí? Vtedy imunitný systém začína svoju činnosť.

Niekedy sa stáva, že imunitný systém zapríčiní zápalovú reakciu aj vtedy, keď nie sú v tele prítomné žiadne cudzie organizmy, pred ktorými telo treba chrániť. To spôsobuje, že imunitné bunky napádajú normálne, zdravé bunky v tele, čo vedie k poškodeniu tkaniva a bolesti.

Niektoré typy protizápalových proteínov pôsobia aj priamo na nervové bunky a môžu spôsobovať intenzívnu bolesť

Niektoré stavy bežne spojené so zápalom a bolesťou zahŕňajú:

  • Celiakiu
  • Artritídu
  • Alergie či citlivosť na potraviny
  • Lupus
  • Ulcerózna kolitída
  • Crohnova choroba
  • Dna
  • Bolesti hlavy/migrény
  • Syndróm dráždivého čreva

Ako sa na tom podieľa jedlo? Asi 70% našich imunitných buniek sa nachádza priamo v tráviacom trakte. Nielen to, ale naša strava môže mať silný účinok pokiaľ ide o sprostredkovanie zápalovej reakcie. U niektorých potravín sa ukázalo, že zmierňujú zápal, zatiaľ čo iné môžu vyvolať príznaky a zhoršiť zápal. Posilňovanie vášho imunitného systému prevzatím kontroly nad stravou môže byť jednoduchým a účinným spôsobom na zníženie zápalu a zmiernenie bolesti.

Tu je 10 jedál, ktoré môžu spôsobovať bolesti

1. Mliečne výrobky

Hoci sa väčšina ľudí narodí so schopnosťou trávenia laktózy, hlavného druhu cukru v kravskom mlieku odhaduje sa, že 75% ľudí na celom svete raz stratí túto schopnosť. Spotreba mliečnych výrobkov, keď žijete s neznášanlivosťou laktózy môže mať za následok príznaky, ako je nadúvanie, brušné kŕče, plynatosť alebo hnačku.

Výskum tiež ukázal protichodné výsledky o úlohe mlieka pri zápaloch a chronickej bolesti. Jedna štúdia z roku 2012 naznačuje, že konzumácia mliečnych výrobkov by mala byť obmedzená u ľudí s artritídou pre zníženie zápalu a zmiernenie príznakov. Štúdia v Európskom denníku klinickej výživy naopak zistila, že konzumácia plnotučných mliečnych potravín nebola spojená so zápalom.

Hoci sú potrebné ďalšie štúdie, prechod na diétu bez mliečnych výrobkov si môžete vyskúšať ak trpíte chronickou bolesťou. Prípadová štúdia ukázala, že prechod na stravu založenú na nízkom obsahu tuku  významne zníži závažnosť príznakov a zápal u pacientov s reumatoidnou artritídou.

2. Sója

Sója sa bežne vyskytuje v širokej škále produktov vrátane tofu, sójového mlieka, sójovej omáčky a vegetariánskych náhrad mäsa. Nefermentované sójové produkty obsahujú kyselinu fytovú, ktorá zhoršuje vstrebávanie živín a dráždi steny čriev.

To by mohlo mať za následok zvýšenú podráždenosť a citlivosť čriev a umožňovanie úniku častíc z čriev do krvi. Nielen že to môže prispieť k zápalu, ale môže tiež spôsobiť príznaky ako bolesť kĺbov, výživové nedostatky, kožné vyrážky a zmeny v nálade.

3. Ľuľková zelenina

Zelenina z čeľade Solanaceae vrátane paradajok, zemiakov, baklažánu, chilli papričiek a papriky. Zatiaľ čo sú všeobecne považované za zdravé a bezpečné môžu niektorým ľudom vyvolať celý rad nepriaznivých symptómov, od bolesti kĺbov až po bolesť svalov a zmeny nálady u ľudí, ktorí sú citliví.

Bohužiaľ súčasný výskum týkajúci sa netolerancie tohto typu je extrémne obmedzený a väčšina dostupných informácií je neoficiálna. Avšak môžete si to otestovať sami na sebe a uvidíte čo to urobí.

4. Lepok

Bezlepková diéta vytvára veľa ohlasov, ale mnohí ľudia stále nerozumejú základným skutočnostiam lepku. Lepok je druh bielkovín nachádzajúcich sa v zrnách, ako je pšenica, jačmeň a raž. Okrem toho, že sa skrýva v chlebe a iných pšeničných produktoch, aj v mnohých šalátových dresingoch sa vracia aj do mäsiarní.

5. Alkohol

Zatiaľ čo príležitostný pohár červeného vína s večerou je v poriadku, veľká konzumácia alkoholu nemusí byť až tak v poriadku pre vaše zdravie. Prehnaná konzumácia môže oslabiť pečeň, zosilniť zápal a dokonca zhoršiť príznaky ochorení ako je zápalové ochorenie čriev.

Ak predsa len ukončiť deň pitím alkoholu vyhnite sa miešaniu alkoholu so sladkými nápojmi a pivom s vysokým obsahom karbidu.

6. Mäso

Rozvíjajúci sa výskum naznačuje, že obmedzenie spotreby červeného spracovaného mäsa môže byť prospešné pre zdravie. Môže to obmedziť zápalové ochorenia.

Niektoré druhy mäsa sú tiež vysoko purínové zlúčeniny ktoré môžu zhoršiť Dnu a spôsobovať bolesť. Ak trpíte dnou je najlepšie obmedziť konzumáciu výrobkov z purínového mäsa ako sú morské plody, slanina, morčacie, teľacie mäso.

7. Cukor

Cukor je spojený s rozsiahlym zoznamom škodlivých účinkov na zdravie, od srdcovo-cievnych ochorení až po rakovinu.

Niektoré výskumy naznačujú, že diéta s vysokým obsahom cukru môže spôsobiť zmeny vo vašom črevnom mikrobióme, čo by mohlo podporiť zápal a vplývať na imunitu. Nakladanie s cukrom môže tiež zvýšiť permeabilitu čriev, čo umožní prenikanie častíc do krvi.

8. Spracované potraviny

Bohužiaľ spracovávané potraviny tvoria podstatnú časť dnešnej stravy. Jedna štúdia odhaduje, že spracované potraviny predstavujú neuveriteľných 58% celkového energetického príjmu priemerného človeka. Patria sem aj obľúbené sladené nápoje, džúsy, čipsy atď.

Štúdia z Harvardu zistila, že tradičná západná strava bola spojená s vyššími úrovňami zápalových markerov. Z tohto dôvodu je minimalizácia príjmu spracovaných potravín dôsledne odporúčaná pre pomoc pri liečbe bolestivých stavov ako je artritída a zápalové ochorenie čriev.

9. Rastlinné oleje

Kukuričné, saflor, bavlníkové a sójové majú vysoký obsah omega-6 mastných kyselín, čo je typ tuku, ktorý väčšina ľudí konzumuje nadmerne. Omega-6 mastné kyseliny sú prozápalové. Niektoré výskumy spájajú prebytok omega-6 s bolesťou. Štúdia publikovaná v klinickom časopise Pain spája diétu s vysokým obsahom omega-6 s väčším množstvom bolesti, obmedzeniami a citlivosťou na bolesť a strachom účastníkov s bolesťou kolena.

10. Kofeín

Zlá správa pre milovníkov kávy. Ak trpíte častými bolesťami hlavy môže to byť spôsobené nízkou hladinou kofeínu. Zatiaľ čo niektoré štúdie identifikujú kofeín ako spôsob zmiernenia bolesti hlavy, zdá sa že to funguje len u ľudí ktorí pili kávu v menších množstvách.

Jedna štúdia z Južnej Kórei zistila, že prerušenie konzumácie  kofeínu prispelo k liečbe migrény u 72% účastníkov.

Zdieľať s priateľmi...
Share on Facebook
Facebook
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Email this to someone
email
Michal Škoda

Michal Škoda

Orin Slovakia

Michal Škoda

Michal Škoda

Orin Slovakia

   

ORIN Slovakia s.r.o., Na Štepnici 1379/1, 960 01 Zvolen, IČO: 36212504, DIČ: 2020031299, IČ DPH: SK2020031299

© 2019 ORIN Slovakia s.r.o.

VYSKÚŠAJTE NAŠE PRÍSTROJE ZADARMO BEZ AKÝCHKOĽVEK ZÁVÄZKOV, STAČÍ VYPLNIŤ FORMULÁR













Súhlasím so spracovaním osobných údajov pre potreby vybavenia mojej požiadavky *

Páči sa Vám naša služba? Máme pre Vás pripravených množstvo ďalších zaujímavostí a zliav. Chcete ich?

Áno, môžete mi zasielať emailom zaujímavosti súvisiace s uvedeným produktom a možnosti využitia rôznych zliav



Pin It on Pinterest