Poznáte pocit plynatosti, nafúknutého brucha alebo pálenia záhy po jedle? Ak ste aspoň na jednu otázku odpovedali áno, s najväčšou pravdepodobnosťou konzumujete nesprávne potraviny. Respektíve tie, ktoré nepodporujú prirodzené trávenie.

Tu je zoznam potravín, ktorým by ste sa mali podľa známej nutričnej expertky Erin Palinski-Wade vyhnúť:

1. Korenisté jedlá: Či už hovoríme o pikantných kuracích krídlach, jedlách dochutených kari korením alebo inou výraznou ingredienciou, môžu spôsobovať pálenie záhy. Najmä ak ich budete jesť neskoro večer.

2. Umelé sladidlá: Pravdepodobne s úmyslom znížiť kalórie, sladíte namiesto klasického cukru umelými sladidlami. Umelý cukor však môže mať negatívny vplyv na trávenie a zvýšenie zápalu v tele. Vo všeobecnosti majú umelé sladidlá najväčší vplyv na tráviaci systém a môžu viesť k nadúvaniu, plynatosti až k hnačke. Odporúčajú sa preto prírodné sladidlá, medzi ktoré jednoznačne patrí aj agáve nektár.

3. Mastné a vyprážané jedlá: Potraviny s vysokým obsahom nasýtených tukov ako sú hranolky, steaky či zmrzlina sú pre ľudské telo ťažké stráviť. Z tohto typu jedla stúpa žalúdočná kyselina do pažeráka a spôsobuje nepríjemný pocit pálenia záhy. Ak sa už ale raz za čas rozhodnete vychutnať si kvalitný steak, pripravujte ho na rastlinných tukoch (napr. olivový olej). Sú ľahšie stráviteľné ako maslo či nasýtený tuk.

4. Spracované jedlá: Zvýšenie hmotnosti, výskyt srdcových ochorení alebo zvýšenie rizika diabetu. K tomu vedie pravidelná konzumácia spracovaných jedál, ako sú chlieb, zemiakové lupienky, kysnuté koláče, mäso. Práve preto by sa mali potraviny takéhoto typu kombinovať s potravinami, ktoré sa pomaly trávia, je ňou napríklad chudá bielkovina (kuracie prsia+ zdravý tuk ako je avokádo alebo arašid)

5. Čokoláda: Čokoláda môže obsahovať kofeín, čo môže spôsobovať pálenie záhy a zažívacie ťažkosti. Vyberte si preto tmavú čokoládu. Tmavá čokoláda obsahuje polyfenoly, ktoré môžu spomaliť funkciu tráviaceho systému a zvýšiť absorpciu vody, a tak zabránite hnačke.

6. Kyslé potraviny: Aj keď to bude znieť neuveriteľne, mnohé druhy ovocia a zeleniny ako sú pomaranče, citróny či grepfruity môžu zvyšovať riziko pálenia záhy. Ak však chcete toto ovocie jesť aj naďalej, nikdy ho nekonzumujte na prázdny žalúdok.

7. Konzumácia jedál menej ako 3 hodiny pred spánkom: Ak konzumujete jedlo 3 hodiny a menej pred spánkom, jedlo sa nestihne stráviť. Naopak „kysne“ v žalúdku počas noci, a preto sa Vám nemusí dobre spať. Podobným situáciám sa radšej vyhnite. Môžu Vám narobiť poriadnu neplechu.

Ak sa takýmto jedlám či zlozvykom vyhnete v záujme vlastného zdravia, s určitosťou pocítite pozitívne zmeny. V prvom rade si všimnete, že únava sa postupne z Vášho dňa vytratí, trávenie bude bezchybné, a tak budete žiť pokojnejší a zdravší život.

Do studenšieho obdobia roka, ktoré nás čaká, by sme mali podporiť funkciu sleziny a žalúdku. Čínska medicína ich totiž považuje za najdôležitejšie orgány tela. Tvrdí, že keď sú zdravé, aj ostatným orgánom sa darí a človek je plný života a energie.

Pin It on Pinterest