Vyskúšaj si prístroj ZADARMO


Chcete zadarmo a bez akýchkoľvek záväzkov vyskúšať niektorý z našich prístrojov? Napíšte nám! Do kolónky "Vaša otázka" nám napíšte na akú chorobu chcete vyskúšať prístroj, vyplňte Vaše kontaktné údaje a odošlite.


Zápcha

Pri zápche a na prevenciu zápchy odporúčame doplnok výživy SPIRULINA. Pomáha odstrániť chronickú zápchu a plynatosť, podporuje tvorbu probiotických kultúr, ako sú lactobacillus a bifidobaktérie. Čistí tráviace ústrojenstvo a obnovuje zdravú črevnú mikroflóru.

Čo je zápcha?

Súčasná doba je veľmi hektická a uponáhľaná. Kvôli pracovnému vyťaženiu ľudia upúšťajú od pravidiel správnej životosprávy, ktorými sa riadili už predchádzajúce generácie. Nevhodná strava, stres a nedostatok pohybu narušujú prirodzenú funkciu hrubého čreva, čo sa môže prejaviť zápchou.

Príznaky zápchy
  • Nepravidelná tuhá stolica, problematické a často bolestivé vyprázdňovanie
  • Bolesti, krvácanie z konečníka, niekedy kŕče, nepríjemné nadúvanie a plynatosť

Rizikové skupiny

Tendencia k zápche narastá priamo úmerne s vekom. Typická je u ľudí so sedavým zamestnaním a u ľudí pripútaných na lôžko. Zápchu môžu spôsobiť aj niektoré lieky alebo nutričné doplnky, napr. vápnik (v dávke 1000 až 1500 mg denne).

Zápcha vzniká ak konzumujeme stravu s nízkym obsahom vlákniny, máme zníženú funkciu štítnej žľazy (hypotyreóza), neurologické ochorenia, napr. Parkinsonova choroba, porážku alebo poranenie miechy. Nadmerné užívanie preháňadiel naruší funkciu čriev a po ich vysadení sa zápcha zhorší. Stres, nedostatok pohybu, depresia, obezita alebo pokročilý stupeň tehotenstva takisto zhoršujú vyprázdňovanie.

Priebeh

Veľa ľudí sa nazdáva, že zápcha je to, keď nemajú stolicu každý deň. Normálna funkia čriev je však u každého jedinca iná. Niekto sa vyprázdňuje 2-3x denne, niekto iba 1-2x do týždňa. Preto zápchu definujeme ako problematické, často bolestivé vyprázdňovanie tuhej stolice. Zvčajne sa vyskytuje u obéznych alebo starých ľudí, trpia ňou osoby pripútané na lôžko a ľudia, ktorí nadmerne používajú preháňadlá a klystír.

Striedanie zápchy a hnačky najčastejšie poukazuje na syndróm dráždivého čreva alebo zápalového ochorenia čriev.

Čo robiť

Pri zápche sa nesnažte silou-mocou tlačiť, lebo to zvyšuje riziko vzniku bolestivých hemeroidov a trhlín v konečníku. Pri sedení na záchode mnohým ľuďom pomáha mierny predkon a položenie nôh na nízku stoličku.

Chybné návyky pri vypráždňovaní pomôže odstrániť niekoľko jednoduchých opatrení. Neodkladajte návšetvu toalety pri nutkaní na stolicu, pretože zdržiavanie spôsobuje zahustenie stolice.

Každý deň vymedzte čas, keď sa môžete nerušene venovať vyprázdneniu. Väčšine ľudí vyhovuje čas po raňajkách, po rannej šálke kávy, pohári teplej vody alebo po užití preparátov podporujúcich peristaltiku, čiže periodický pohyb, ktorý posúva stolicu v čreve.

Neužívajte však preháňadlá bez konzultácie s lekárom. Ráno môžete vypiť pohár slivkového džúsu alebo večer pred spaním zjesť niekoľko sušených sliviek, ktoré pôsobia ako mierne preháňadlo a pritom nenarušujú peristaltiku.

Prevencia

Väčšinu problémov so stolicou spôsobuje nevhodná životospráva – nedostatočný príjem vlákniny a tekutín spojený s nedostatkom pohybu. Bežná zápcha zvyčajne ustúpi, ak denne vypijete 8-10 pohárov vody, 4-5x za týždeň si zacvičíte po 20-30 minút a zvýšite množstvo celozrnných výrobkov, zeleniny a ovocia v strave tak, aby ste si zabezpečili príjem aspoň 25 gramov vlákniny denne. Množstvo vlákniny zvyšujte postupne. Náhle zvýšenie jej príjmu totiž môže spôsobiť nepríjemné nadúvaie a plynatosť.

Čo mám robiť, keď mávam zápchu?

Z dlhodobého hľadiska predovšetkým dodržiavať správnu životosprávu - dostatok potravín s vlákninou (ovocie a zelenina, celozrnný chlieb, ovsené vločky a pod.), dostatok tekutín, telesného pohybu. Niekedy však nepomôže ani úprava životného štýlu. V tom prípade, alebo v prípade krátkodobých ťažkostí použite preháňadlo.